Lunta,
tuiskua ja vesiäisiä, Vårdö -
Lemland, 4.12.2010
Weblokit
Pitkän viikonlopun ja rauhallisten retkipaikkojen vuoksi tuli
valittua retkikohteeksi Ahvenanmaa. Aamun kierros aloitettiin
Vårdöstä, josta Sundin kautta Jomalaan,
Lemlandiin ja Maarianhaminaan. Illalla tulomatkalla saatiin lunta vajaa
10cm ja yöllä oli tullut toinen mokona
lisää. Tänään onneksi sade
oli rauhoittunut ja näkyvyys oli kohtalaisen hyvä.
Iltapäivällä, hieman ennen
hämärää iski uusi lumirintama ja
reipas lounaistuuli (15m/s). Kovin näytti Ahvenanmaa
talviselta - sisälahdet jäässä ja
maassa 25cm lunta!
Linnustopuolella havainnot pääosin vesilintuja ja
lokkeja. Parhaina ehkä piekana, riskilä, mustarastas
4, uivelo 6, isokoskelo 300, telkkä 600 ja tukkasotka 90.

Yllättäen oli
Simskäläfjäden
jäässä lännenpuolelta. Pohjoisessa
ja idässä pääosin avointa.

Bomarsundin sillan allakin vain muutamia kymmeniä
metrejä pitkä sula.

Löytyi sentään muutama mukava sula, tosin ei
mainittavia havaintoja.

Lämströmin kanava avoinna vain itse kanavan
osuudelta. Molemmat päät reilusti
jäässä. Kanavassa 5 kyhmyjoutsenta, 2
heinäsorsaa ja 1 isokoskelo.

Joissakin paikoissa kuitenkin mukavia vesiäisten
kertymiä. Nåtö strömmen.

Iltapäivällä uudelleen alkanut lumisade toi
mukanaan myös reippaan lounaistuulen.
Kommentoi
4.12.2010
Vårdö - Lemland,
Finland
Weblokit
Copyright,
2010
Antti J. Lind