Tutulla
saarikierroksella,
Siipyy, Kristiinankaupunki, 12.8.2011
Weblokit
Jo tutuksi käyneellä
viikkokäynnillä Siipyyn saaristossa.
Tänäänkin kierrettiin tavalliseen tapaan
Domarkobban ja Storbådan, tosin
käänteisessä
järjestyksessä. Keli suosi koko
päivän. Saarissa runsaasti kahlaajia ja
hyönteissyöjiä. Kahlaajista runsaslukuisina
suosirri, tylli, suokukko ja pikkusirri. Tylliä
lukuunottamatta, selvä enemmistö nuoria lintuja.
Hysyistä puskissa mukavasti pajulintuja, harmaasieppoja,
herne- ja pensaskerttuja sekä paikkaan nähden
myös ruokokerttusia. Päivän parhaat
havainnot olivat pikkusirrien lukumäärä
(>15) ja itärannan pajussa hienosti näkynyt
nuori idänuunilintu - taisi olla Domarin uusi laji?

Aamu aloitettiin tällä kertaa Domarin laguunilta. Nyt
merivesi pari senttiä plussalla ja hauru mukavasti kostea. Se
näkyi heti paikallisten kahlaajien
määrissä.

Hauru suorastaan kuhisi kahlaajia. Kuvassa 7 vanhaa tylliä,
nuori mustaviklo ja nuori liro.

Laguunin keskeltä löytyi hyönteismassasta
nauttiva nuori vesipääsky.

Legendaainen pohjoiskärki, tällä kertaa
luoteenpuoleiselta reunalta. Yllättäen
täällä oli niukasti kahlaajia.
Syynä ilmeisesti lähes kuivilla oleva haurumatto.

Storbådanilla vasta iltapäivän puolella.
Kahlaajia saaressa odotettua vähemmän.
Pesimäkannasta suurin osa selkälokeista edelleen
läsnä, samoin nuori merikihu. Tiirat
selvästi vähentyneet ja ruokkilinnut puuttuivat kokonaan.

Ja maihin...
Kommentoi
12.8.2011
Siipyy,
Kristiinankaupunki,
Finland
Weblokit
Copyright,
2011
Antti J. Lind