Veneilykauden
avajaiset, Luvia, Säppi, 10.1.2015
Weblokit
Aamuhämärässä
kohtalainen (12m/s) pohjoistuuli meinasi kaataa suunnitellun
veneretken. Yllättäen, kylläkin ennusteen mukaisesti, tuuli heikkeni
nopeasti päivän valjettua. Kamat kasaan ja Buster vetoon. Vesille
Uniluodosta hieman ennen yhtätoista. Preiviikinlahden saaristoon
suuniteltu retki muuttuikin Säpin suuntaan kelin suosiessa, vain pitkiä
"kerrostalon kokoisia" maininkeja. Säpin rannassa jo hyvissä
ajoin ennen puoltapäivää. Saari tuli kierrettyä satamasta Karinnokalle,
Hanhiston ja Eteläkarin kautta Lännennokalle, josta takaisin satamaan.
Mantereen suuntaan vähän auringonlaskun jälkeen ajolauttoja kierrellen
kohtalaisessa kaakkoistuulessa.
Saari oli yllättäen miehitetty, kun Luotsintuvalla oli eilisestä alkaen
olllút miehitystä. Huomenna olivat mantereen sunntaan lähdössä, jos
keli sallii. Mulfonien ruokinta oli miehittäjien toimesta täytetty ja
uusia heiniä levitetty eli tällä kertaa ei siihen ollut tarvetta
puuttua. Vastaaville vaan vinkiksi, että viimeiset kaurat ovat nyt
automaatissa.
Lintupuolella kohtalaisen mukavasti havaintoja. Merellä vesilintuja ja
lokkeja vähän siellä täällä mm. mustalintu 111, pilkkasiipi 18,
määrittämätön vesilintuja (lähinnä mustalintuja tai pilkkasiipiä) 140,
alli 18, telkkä 74, riskilä 3 ja tukkakoskelo 5. Saaressa oikeastaan
vain tiaisia ja vihervarpusia. Prakalassa päivysti hiiripöllö.

Saareen saapuessani sataman edustalta venettä väisti muutamia
mustalintuja.

Kruununmöljällä oli suorastaan ruuhkaa.

Ihan turhaan ei verkkoja ollut uitettu.

Hanhiston rannalle oli taas muodostunut hieno hauruvalli. Vesiraja
sulana, mutta ei yhtäkään lintua.

Iltapäivällä, tuulen käännyttyä itään, lämpötila laski pari astetta
pakkaselle ja roiskevesi alkoi tarttumaan puunoksiin.

Eteläkarin laguunit ja kluuvit jäässä.

Sipiviikiin oli muodostunut oikein jäävalli ja hauruakin kohtalaisesti.

Majakan kautta satamaan.

Saaressa lunta vain puuterina. Prakalan kärkipuskissa päivysti
hiiripöllö. Voipi olla vähän vaikea löytää tästä kuvasta?

Sama hiiripöllö samassa puskassa kaukoputken kautta.

Ja maihin...
Kommentoi
10.1.2015
Säppi, Luvia,
Finland
Weblokit
Copyright,
2015
Antti J. Lind