Kahlaajamuutto
virkistymään päin, Domarkobban, Kristiinankaupunki, 27.6.2018
Weblokit
Pari
tuntia auringonnousun jälkeen vesille ja Domarkobbanille. Keli
kesäinen, aika lämmin, onneksi hieman pilvinen. Merivesi nollan
tuntumassa. Pesintöjen vielä ollessa kesken, pyrimme minimoimaan
häiriön ja keskityimme vain venepaikan, mökin ja pohjoiskärjen
ympäristöön. Storbådanille ei vielä mennä rajoitusten ja häiriön
välttämisen vuoksi.
Kahlaajia jo hyvässä vauhdissa syysmuutolla. Muutama liro ja pikkukuovi
etelään. Pari valkovikloa, vanha karikukko ja 2 tai 3 vesipääskyä
paikallisena. Vesilintuja runsaasti, mutta pääosin väreilyssä. Suurin
osa näytti olevan haahkoja, koskeloita ja merimetsoja. Pesinnöistä
näyttäisi räyskä ja lapintiirat onnistuneet Skitkobbanilla hyvin.
Merikihun ensimmäinen pesä taitanut tuhoutua, kun löysimme uuden
munapesän pohjoiskärjen harjulta. Sisempänä oleva merimetsoyhdyskunta
näytti kasvaneen viime vuodesta.

Domarkobbanin flada. Merivesi nollan tuntumassa ja vettä kohtalaisesti.
Ruovikot hyvässä kasvussa.

Domarkobbanin venepaikka ja flada.

Fladan eteläpään pohjukka.

Ainakin kaksi viitakerttusta lauloi ylivuotisissa ruovikoissa. Kuvasta
huomasin, että ompahan voimakas päänlaensivunjuova!

Pohjoiskärki harjulta katsottuna. Kärkeä ei kompattu.

Pohjoiskärki ja Skitkobban vähän korkeammalta. Merikihukin näkyy
pesällään.

Toinen saaren kihuista piti kulkijoita tarkasti silmällä.

Ja maihin...